במסגרת ההשתלמות שלי כרכזת אשכול עליי לנתיח מאמרו של אדינוב-אונגר
* חדשנות כוללת: היא מצב בו החדשנות מקיפה מחצית ויותר מהקהילה הלומדת והמלמדת היא מהווה מרכיב משמעותי במסגרת הלמידה,משתלבת ברמה הארגונית במערכת השעות לקידום תכנית הלימודים.
* איים של חדשנות:מקיפה החדשנות רק חלק קטן מהאוכלוסייה הלומדת והמלמדת. החדשנות ממוקדת בתחום תוכן או במשימה מוגדרת, רוב היישומים הקשורים אליה,אינם נכללים בתכנית הלימודים הרשמית ואינם תורמים ישירות לציוני הלומדים. מספר המשתתפים קטן, היחסים הם לא פורמאליים ומשפיעים גם על ערוצי המידע, שזורמים באופן בלתי פורמאלי תוך כדי פעילות (מיודוסר, נחמיאס, טובין, ופורקוש, 2006 ).
* טכנלוגיה לניהול הלמידה : שינויים טכנולוגיים – ארגוניים, נוגעים בעיקר לצדדים אדמיניסטרטיביים. בארגון הוטמעו מערכות לניהול ידע והתקשורת מתבצעת באמצעות אי-מיילים. ישנו שימוש רחב במחשבים בקרב עובדי אדמיניסטרציה, עובדי שיווק, עובדי הנהלת חשבונות, הנהלה בכירה והנהלה זוטרה. טכנולוגיה זו משפרת את היעילות בארגון מבחינה אדמיניסטרטיבית.
* שינוי ארגוני : הוא שינוי בו המערכת הארגונית מאמצת דפוסים חדשים השונים מאלו שהיו קיימים בה קודם לכן ( Levin & Fullan, 2008; Charter, 2008 ). שינויים כוללים הם יציבים יותר מאשר "איים" של שינוי ומשך הזמן בו הם פועלים ארוך יותר.
* תרבות ארגונית : היא התרבות של המנהלים בארגון, כוללת את ערכי ההנהלה, הנורמות
והסממנים הארגוניים שנקבעו על-ידי ההנהלה.
ניתוח המאמר
שדה המחקר
נבדקו 7 בתי ספר ברשת בתי הספר. הרשת הטמיעה בשנים האחרונות מערכות
טכנולוגיות לניהול הלמידה. המחקר התבצע כחקר מקרה בכל שבעת סניפי הרשת. נערכו ראיונות עומק חצי מובנים עם 24 בעלי תפקידים ונעשה ניתוח תוכן של חזון הרשת.
מטרת המחקר:
מטרת המחקר לבחון מהם המאפיינים של התרבות הארגונית ברשת בתי הספר בהטמעת טכנולוגיות לניהול הלמידה, וביטוייה בדפוסי השינוי כ"איים של חדשנות" או כ"חדשנות כוללת, עם שתי שאלות המחקר.
שיטת המחקר
המחקר התבצע כחקר מקרה case-study , בשיטה איכותנית. המטרה להשתמש בשיטת מחקר זו ברמה הדסקריפטיבית ולתאר את המתרחש ברשת בתי הספר. נעשה ניסיון להבין את המשמעות של הפעולות והמאורעות על פי תפיסת הנחקרים ואת התרבות הארגונית שעומדת מאחורי תפיסות אלו (שקדי, 2004 ; צבר- בן יהושע, 1990 , 2001 ).
כלי המחקר והאוכלוסייה:
כלי המחקר הם איכותניים. ראיונות עומק חצי מובנים עם בעלי תפקידים בארבעת מעגלי הניהול של הארגון. הראיונות תועדו על ידי תיאור רציף. נערכו 24 ראיונות עומק חצי מובנים. הראיונות נערכו עם: מנכ"לית הרשת, שבעת מנהלי הספים (בתי הספר) סגנית מנהלת הרשת, חמישה בעלי תפקידים בתחום התקשוב ועשרה מורים.
ממצאים
א. מאפייני התרבות הארגונית ברשת בתי הספר
בהתבסס על המודל של רז ( Raz, 2004 ) יוצגו הממצאים על פי שלושת המעגלים של התרבות הארגונית:
1. התרבות של ההנהלה 2. תרבות מקום העבודה 3. התרבות הסובבת.
ב. השינויים המתרחשים ברשת בתי-הספר מבחינה טכנולוגית; ארגונית ופדגוגית: שינויים טכנולוגיים – ארגוניים, נוגעים בעיקר לצדדים אדמיניסטרטיביים.
ולסיכום השינוי בהטמעת טכנולוגיות לניהול הלמידה היא יותר טכסית, מעין התאמה לכאורה לרוח הארגון, לאופנה הרווחת או האינטרסים הפוליטיים מחוץ לארגון.
הללו משפיעים על חזון הרשת המוצג על ידי המנכ"לית. וכל אלה באים לידי ביטוי באופי השינויים; הטכנולוגיים-ארגוניים והפדגוגים המייצרים שינויים ממעלה ראשונה כ"איים של חדשנות". תרבות ארגונית חדשה לא נוצרת כי לא קיים הקשר המתואר בחצים האפורים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה