מטרת מחקר " למידה בכל מקום ובכל עת? הערכת מאפייני למידה מתוקשבת בכיתה לעומת בבית , באמצעות "כריית נתונים", הינה להשוות בין מאפינים של למידה מתוקשבת – בבית לעומת בכיתה.
לצורך מטרה זו , כל פעולות התלמידים אשר למדו בסביבה מתוקשבת במדעים תועדו בקובצי יומן , ונותחו באמצעות שיטות של כריית נתונים ברשת.
אני מתמקדת ב3 מרכיבים הקשורים במושג "כריית נתונים ברשת":
הגדרה - "כריית נתונים ברשת"
כריית נתונים ברשת היא הפעלה של שיטות סטטיסטיות על מאגרי נתונים גדולים ברשת, על מנת לגלות בעזרתם מידע חבוי ובעל ערך. מחקרים חדשניים בתחום החינוך מאמצים את כריית הנתונים ברשת כמתודולוגיית מחקר.
יישום - שיטת המחקר במחקר הנכחי
החוקרים הגדירו וחישבו את המשתנים – נבחרו מספר משתני למידה לחישוב ונבנו אלגוריתמים לחישובים ולחלומם מתוך קובצי היומן.
ניתוח הנתונים נערכו מבחני t ו- Anova באמצעות תוכנת SPSS .
משתני למידה שמדדו דרך הרשת:
מיקום הלמידה – כיתה: למידה בין השעות 8 בבוקר ל- 14 בצהריים , בית: למידה בין השעות 14 בצהריים ל- 8 בבוקר
זמן הלמידה – הזמן הכולל שלמד התלמיד ביחידת הלימוד (בשניות)
קצב הלמידה – מספר הפעולות של התלמיד ("הקלקות עכבר") מחחלק למשך זמן הלמידה
מידת ביצוע המשימות – מספר המשימות (אמצעי הלמידה) שהתלמיד ביצע
מספר התשובות השגויות – אחוז המשובים הממוחשבים השליליים שהתלמיד קיבל במהלך הלךמידה, מסך המשובים הממוחשבים.
הערכת יעילות השיטה
יתרונות:
כריית נתונים תיעוד פעולות הלומדים איפשר לנו לאפיין ולהעריך טוב יותר את תהליכי הלמידה, ולא להתמקד רק בתוצרים הסופיים.
חסרונות:
יש לציין כי למתודולוגיה של כריית נתונים ברשת קיימת מגבלה של חוסר הקשר הישיר בין החוקר לנחקרים(התלמידים). לפיכך, המשך מחקר בנושא זה יכול לעשות שימוש בשאלונים וראיונות עם תלמידים , אשר באמצעותם ניתן יהיה לעמוד טוב יותר על מהות ההבדלים בהתנהגויות הלמידה שנמצאו.
1. מקור : בן צדוק ג., לייבה מ., נחמיאס ר., מינץ ר.,(2010). למידה בכל מקום ובכל עת? הערכת מאפיינים של למידה מתוקשבת בכיתה לעומת בבית, באמצעות כריית נתונים. כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה 2010 : האדם הלומד בעידן הטכנולוגי. http://telem-pub.openu.ac.il/users/chais/2010/after_noon/1_1.pdf
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה