יום שני, 16 בינואר 2012

חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי גלובליזציה , לוקליזציה והתאמה אישית

במדינות המערב דוגמת קנדה, ארצות-הברית ובריטניה הרפורמות האלה, בית ספר בניהול עצמי (SBM - School Based Management) הוא אחת המגמות הבין-לאומיות הבולטות לרפורמה בחינוך. היא מדגישה ביזור ברמת בית הספר כאמצעי עיקרי לקדם קבלת החלטות אפקטיבית, שיפור תהליכים פנימיים ושימוש במשאבים בהוראה ובלמידה כדי לענות על צורכי החינוך הייחודיים של כל בית ספר.
בית ספר בניהול עצמי ושיפור התהליך הפנימי
מסגרת ידע חדשה של תהליך פנימי בבתי הספר. מסגרת זו תשמש בסיס להחלת הניהול העצמי הלכה למעשה ותביא לידי שיפור והתפתחות פנימיים מסוכמים סוגי הידע במסגרת חדשה 1. עקרונות של בית ספר בניהול עצמי 2. ידע על פרופיל התפקוד הבריא של בית הספר 3. ידע על ניהול אסטרטגי 4.ידע על בית ספר מרובה רמות בניהול עצמי 5. ידע על התהליך הדינמי 6. ידע על ניהול שכבות 7. ידע על התאמה בבית הספר 8.ידע על שיתוף פעולה מלא בין הבית לבית הספר ותמיכת הקהילה 9. ידע על מנהיגות של שינוי, תקוותנו היא שהפעלת בתי ספר בניהול עצמי במסגרת זו תאפשר לבתי ספר לעודד למידה מתמשכת ופיתוח של התלמידים.
אתגרים לבתי ספר בניהול עצמי בעידן חדש
האתגרים של המאה החדשה, אף על פי שבתי ספר ומורים כבר עבדו קשה מאוד. באחרונה מתרחש שינוי כלכלי ברחבי העולם בכיוון של כלכלת מידע או כלכלה המבוססת על ידע. התקווה היא שאינטליגנציה מרובה וראייה גלובלית יאפשרו לדורות החדשים ללמוד ביתר עצמאות, להיות יצירתיים יותר ולהסתגל לסביבה המשתנה.
פרדיגמה חדשה בחינוך
ברחבי העולם מתרחש כיום תהליך של גלובליזציה בתחומים שונים, ובהם בטכנולוגיה, בכלכלה, בחברה, בפוליטיקה, בתרבות ובלמידה (Cheng, 1999). העולם הופך במהירות לכפר גלובלי. המניע הנחוצים כדי לתמוך בהתפתחויות המרובות. היחידים צריכים להיעשות אזרחים מרובי אינטליגנציות שיכולים לתרום להתפתחותה של חברה מרובת אינטליגנציות. בהקשר כזה, שינוי פרדיגמה בתחום החינוך פורץ ועולה, לפי פרדיגמת החינוך החדשה בבתי הספר, ראוי להפוך את התלמידים ואת הלמידה שלהם למותאמים אישית, מותאמים למקום וגלובליים (Cheng, 2000a).
למידה מותאמת אישית (Individualized learning): ההנחה כאן היא שהתלמיד עומד במרכזו של החינוך, לימוד מותאם למקום ולימוד גלובלי (Localized and Globalized Learning): ראוי לתמוך בתלמידים ובלימודיהם כדי שהתמיכה, הרשתות והמשאבים המקומיים והגלובליים יוכלו לאפשר להם את מרב הזדמנויות ההתפתחות לאורך תהליך הלמידה.
למידה משוחזרת: בחינוך בבית הספר, תלמידים הולכים בעקבות המורה. הם עוברים תכניות חינוך סטנדרטיות, ובהן מלמדים אותם באופן ובקצב אחידים גם אם ייתכן שהיכולת של כל אחד מהם שונה
תהליך משולש בחינוך
גלובליזציה: הכוונה להעברה, סיגול ופיתוח של ערכים, ידע, טכנולוגיה ונורמות התנהגות בין מדינות וחבָרות ברחבי העולם. בתופעה האופיינית לגלובליזציה ובמאפיינים הקשורים בה אפשר למצוא תמיכה של רשת גלובלית,
לפי הראייה הביקורתית שלי ושל המאמר שהחזון החדש של בית ספר בניהול עצמי צריך לתמוך בשינוי פרדיגמה - מחינוך מסורתי קשור במקום לקראת חינוך משולש חדש - ולספק סביבת למידה משולשת ( גלובלית, מותאמת למקום ומותאמת לתלמיד), בעלת תמיכה של טכנולוגיית מידע וסוגים שונים של יצירת קשרים מקומיים ועולמיים, במטרה לפתח את יכולת הלמידה העצמאית המשולשת של התלמידים ואת האינטליגנציות המרובות שלהם, המטרה לשפר את התהליך הפנימי כדי להשיג אחדים מיעדי בית הספר וגם להבטיח את הרלוונטיות לעתיד של שיטות ההוראה ושל פרדיגמת החינוך החדשה וליצור יעדים חדשים לבתי הספר ולתלמידים שלהם.
מקור: מאמר של פרופ' וולנסקי עמי חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה