ריאת המאמר העוסק בעניין הייתה מעניינת ומרתקת ובהחלט מלמדת , המאמר הציג מחקר שבדק את השפעת של ספרים דיגיטליים על רמת התפתחות ניצני האוריינות בגן ,לעומתם של ספרים מודפסים.
מהו ס' אלקטרוני ? הש
גרסה אינטראקטיבית של ספר ילדים קלאסי מודפס .
ניצני אורינות -
כל הידע של הילד בתחומי הקריאה ,הכתיבה והדפוס טרם למידה הפורמלית בבית הספר (teals&sulzby '1991).
הספר הדיגיטלי תופס יותר ויותר תאוצה בשנים האחרונות , גרסאות אלקטרוניות לספרים קלסיים של ילדים יוצאים לאור ונשאלת השאלה , מהו יתרונם של החדשים מפני הישנים .
בשנים האחרונות נערכו מספר מחקים שבדקו את הנושא.
בחלקם נמצא כי קיים יתרון לטובת הספרים הדיגיטליים ואחרים הראו על השפעה מועטה או אפילו חוסר השפעה מוחלט.
הועלו מספר השערות לגבי אי תרומתם בחלקם התייחסו לנושא של אי תווך מבוגר ובאחרים התייחסו לאיכותם של הספרים הדיגיטליים שנבדקו .
.בספרים שנבדקו לא היו מאפיינים המקדמים אוריינות
השפעת ספרים דיגיטאלים מונחים לעומת ספרים מודפסים מונחים
ריאת המאמר העוסק בעניין הייתה מעניינת ומרתקת ובהחלט מלמדת , המאמר הציג מחקר שבדק את השפעת של ספרים דיגיטליים על רמת התפתחות ניצני האוריינות בגן ,לעומתם של ספרים מודפסים.
מהו ס' אלקטרוני ?
גרסה אינטראקטיבית של ספר ילדים קלאסי מודפס .
ניצני אורינות -
כל הידע של הילד בתחומי הקריאה ,הכתיבה והדפוס טרם למידה הפורמלית בבית הספר (teals&sulzby '1991).
הספר הדיגיטלי תופס יותר ויותר תאוצה בשנים האחרונות , גרסאות אלקטרוניות לספרים קלסיים של ילדים יוצאים לאור ונשאלת השאלה , מהו יתרונם של החדשים מפני הישנים .
בשנים האחרונות נערכו מספר מחקים שבדקו את הנושא.
בחלקם נמצא כי קיים יתרון לטובת הספרים הדיגיטליים ואחרים הראו על השפעה מועטה או אפילו חוסר השפעה מוחלט.
הועלו מספר השערות לגבי אי תרומתם בחלקם התייחסו לנושא של אי תווך מבוגר ובאחרים קבוצת הילדים שעבדה בספר דיגיטלי בהנחיית מבוגר היו טובים יותר מיתר כל הקבוצות שנבדקו , השיפור חל בכל המדדים ובמיוחד במודעות פונולוגית - צליל סוגר .
תוכנות מחשב חינוכיות ואיכותיות אינן מספיקות לקידום ניצני אוריינות המרכיבים האינטראקטיביים אינם מספקים יש צורך בתווך מבוגר .
התייחסו לאיכותם של הספרים הדיגיטליים שנבדקו . בספרים שנבדקו לא היו מאפיינים המקדמים אוריינות , היו דגשים על צבע וצורה , לא הייתה הפרדה בין קריאת הטקסט לבין הפעילות המשחקית בו , לא הייתה אפשרות לשמיעה חוזרת של הטקסט במחקר המוצג במאמר , השתמשו בספרים דיגיטליים: המפרידים בין הטקסט לפעילות בו , המאפשרים שמיעה חוזרת ,הטקסט מואר בהתאם לקצב הקריאה , הפעילות כללה פירוק לצלילים והברות לשם פיתוח פונולוגיה .הילדים שנבדקו במחקר הוגדרו ממיצב חברתי כלכלי נמוך , קבוצת הילדים נבדקה ברמת ניצני האוריינות שלה לפני ואחרי , נבדקו מדדים כמו הכרת שמות האותיות ,קשר אות-צליל , מודעות פונולוגית , ניצני קריאת מילים וידע על דפוס .
כמו כן נקבעו שתי רמות ידע אוריינות של הילדים. המחקר כלל 4 קבוצות .
תוצאות המחקר :
מסקנת המחקר :
השילוב בין ס' דיגיטלי הכולל תווך מבוגר הניב את התוצאות הטובות ביותר .
הדבר יעיל בקרב ילדים בגיל הגן בכלל ובקרב ילדים ממיצב חברתי-כלכלי נמוך בפרט.
לאור המחקר מומלץ לפתח ספרים אלקטרונים שבהם מושם דגש על איכות ההוראה והתאמה להתפתחות אוריינות של הילד .
קריאת מאמר זה העלאתה שוב למודעות בחשיבותו של הפדגוג בתהליך שילוב מדיה בקרב ילדים ופיתוח אוריינות שלהם , הדבר ניכר החל מגיל הגן ובוודאי גם בהמשך בגילאי בית הספר .
המחקר שפך אור מעניין בנושא השוואה בין ספר מודפס לדיגיטלי , עם זאת בטוחה אני שלא תם עידן הספר המודפס .
1. מקור : סגל –דרורי א., קורת,ע., שמיר,ע., קליין פ., (2010 ). האם ספרים אלקטרוניים מקדמים ניצני קריאה? כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה 2010 : האדם הלומד בעידן הטכנולוגי.
http://telem-pub.openu.ac.il/users/chais/2010/after_noon/2_1.pdf
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה