יום שני, 23 בינואר 2012

מערכת החינוך של ישראל - פרופ' עמי וולנסקי

במאמר מערכת החינוך של ישראל לפרופ' וולנסקי עמי מנתח את החינוך קדם היסודי והחינוך ביסודי ועל היסודי והשכלה הגבוהה וסוגיות מיוחדות והחינוך במגזר החרדי והערבי.
לכן מערכת החינוך של ישראל עומדות מספר בעיות יסוד שניתן להגדירם כאתרים להתמודדות . והאתר הבולט הוא העדר ביקושים למקצוע ההוראה והפגיעה המצטברת במעמד המורה . והאתגר השני הוא מסורת הסטנדרטיזציה במערכת החיוך הייתה לאורך כל שנותיה של המדינה סביב בחינות הבגרות בתום 12 שנות לימודי לכן פורמאליים הגורמים להתעלמות משלל הבעיות והקשיים הכרוכים, המתנגדים לתהליך הסטנדרטיזציה גורסים כדי דווקא התפתחות ה-ICT מהווה הזדמנות נאותה להסתייע בה לשם בניית דפוסי למידה מאתגרים ורלבנטיים לעולמם של התלמידים , ומערכת החינוך עליה להחמיץ את ההזדמנות של התפתחות טכנולוגיית המידע והתקשורת ולהבטיח את שילובה בתהליך ההוראה והלמידה .
האתגר השלישי הוא נגזר מתחום הפדגוגיה הקשור לצורך להביא לידי סיום 12 שנות לימוד של החציון התחתון על בסיס תכניות לימודים אשר יהוו "סולם". האתגר רביעי הוא התחום המגזר החרדי אשר בלימודיהם מתרכזים בעיקר בלימודי קודש ומעט מאוד בלימודי חול, ומבחינה אחרת מונע מהמדינה אפשרות להגדיל את שיעור המשתתפים בשוק העבודה . האתגר החמישי הוא בניית תקציב החינוך באופן אשר יאפשר מתן מענה לאתגרים הניצבים בפני המערכת , הקטנת תקציב החינוך בשנים האחרונות השפיעה בכיוון של גידול מספר הילדים בכיתות צמצום מספר שעות הלימוד השבועיות, הגברות עומס על המורים , אבדן הגמישות הפדגוגית של בתי הספר.
כל האתגרים האלו ניצבים בפני המנהיגות של מערכת החינוך כאמצע העשור הראשון לשנת 2000 ולפי הראייה הביקורתית שלי ולפי ניתוח המאמר גם שהפערים בחינוך בין המגזר הערבי והמגזר היהודי נעוצות עוד בימים שלפני קום המדינה .
אבל בהמשך השנים היעדים הלאומיים של המערכת החינוך משותפים לכלל המגזרים יהודים וערבים כאחד.
אך התכניות החינוכיות אמורות להיגזר מאבחון מקצועי של צרכי המגזרים בשונים בתוך המערכת ובניגוד לתיאור מעמדה המשתק של המנהיגות המקצועית, החלה להתבלט בשנים האחרונות אינטליגנציה אשר הותירה את רישומה בכל צומת חינוכי בפיקוח , בניהול בתי הספר , יוזמות של רשויות מקומות רבות להגדלת שיעור הזכרים לתעודת בגרות בתחומים , גידול מרשים בשיעור הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה (וולנסקי 2005, 2006).
ולפי הראיה הביקורתית שלי צריך לצמצם את הפער בין שני החברות (ערבית ויהודית ) לפי ההשתנות במערכת החינוך ולפי החדשנות הקיימות צריך לשנות את סגנון התכניות החינוכיות להציג פרויקטים חדשנים להפעיל התלמידים בכיתה לבבית .
מקור :ביבליוגרפיה: וולנסקי, ע' (2010). מערכת החינוך של ישראל מתוך פאוור ק. (עורך) אינציקלופדיה בין-לאומית לחינוך, אלסוייר, אוקספורד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה