יום שני, 19 בדצמבר 2011

עליית תנועת הסטנדרטים והמחיר שגבתה

עליית תנועת הסטנדרטים והמחיר שגבתה / עמי וולנסקי

במאמרו של פרופ' עמי וולנסקי עליית תנועת הסטודנטים והמחיר שגבתה הוא חשיפת מקורות תנועת הסטנדרטים מאז שנות השמונים כפי שהתפשטה במדינות רבות. המחקר התמקד בארה"ב ואנגליה.
המחקר מצביע על המחיר הפדגוגי הגבוה שמע' החינוך משלמת כתוצאה ממיסוד הסטנדרטים וכן מנתח עשרות שנים של נתונים סטטיסטיים אודות ציוני המבחנים המבוססים על מדיניות הסטנדרטים. במאמרו של וולנסקי מגלה מגוון גורמים המשפיעים על הבניית ידע בחברה וטוען שמדיניות הסטנדרטים צריכה לקחת בחשבון משתנים כמו תרבות, כולל חברות מהגרים המפוזרות בכל מדינה.
חינוך איכותי , הוא קיום חברה שוויונית , תמיד בהפרדה גזעת הזרמת תקציבים בעידן של התרחבות ההשכלה והדבר החשוב ביותר היה " סטנדרטיזציה של תכניות הלימודים".ובוויכוח על ירידת הסטנדרטים הושם דגש חזק על הרומנטיקה שבעבר המפואר אשר ביקש להכשיר אליטה על הוראה פורמלית, דרישה לחזור אל הימים האבודים – ההיסטוריה, העבר- בהם ניכרה המצוינות.
חלק מהמאמרים ערכו השוואה עם מדינות אחרות שביטלו את הבחירה והכניסו שוויוניות ואחידות- דבר שגרם להישגים נמוכים בלימודים.
בארצות הברית בשנות 1980 - עליית הסטנדרטים בארה"ב. גם פה נצפתה ירידה בסטנדרטים.
1983- פורסמו כעשרה מסמכים העוסקים בביקורת על התדרדרות הסטנדרטים. המפורסם שבהם קיבל את הכותרת: "אומה בסכנה". המסמך מעלה נתונים קשים ביחס למצב מע החינוך. בעקבות המסמך הזה ואלו שקדמו לו- מתבקשת תגובה של הממונים הפוליטיים.
אוסטרליה :נכללו בסטנדרטיזציה המקצועות הבאים: אומנות, אנגלית , בריאות, חנ"ג, שפות זרות, מתמטיקה, מדעים, מדעי החברה, טכנולוגיה, כל אלו נכללו בקוריקולום אחיד.
מבחני ביצועים נחוצים לשם הגדרת הישגי מינימום בכל מקצוע וגיל. ישראל : מיקום של ישראל במקומות נמוכים ומביכים בטבלה הבינלאומית בשנת 1999 במדעים ומתמטיקה הביא לביקורת צורמת וכוחנית על מע החינוך.שתי תגובות נחרצות נשמעו בעקבות הדוחות הללו1 . דרישה בלתי מתפשרת לחזור למקורות- ללמידה המסורתית.2. לקצץ בהוצאות מע החינוך בהתאם לתוצאות. ואכן קוצצו כ 14 אחוז .ב2001 – קביעת סטנדרטים לאומיים במקצועות שונים. ...שלם שיפו מעמדה של ישראל במבחנים בינלאומיים. כך זה הוגדר ,וכל מפקח מקצועי התבקש להציב סטנדרטים עבור השדה שלו. גם החינוך הבלתי פורמלי. גם תכניות שהן בבחינת העשרה או תל נוספת, הקמת "כוח משימה לאומי"2003. לפי הראיה הביקורתית שלי ושל תוצאות המאמר לא ניתן להרחיב והנגיש את ההשכלה לכלל האוכלוסייה ובה בעת לשמור על רמתה ואיכותה. לכן הקונפליקט בין מצוינות לבין איכות והנגשה ניתן לפתרון עי גשר הסטנדרטים, איכות החינוך נשענת על תחרות בין בתי ספר, בין תלמידים, עיקר הביקורת של המתנגדים היא לעצם הסטנדרטיזציה אלא למה שהיא הפכה – לדרך שבה הסטנדרטיזציה יושמה. באופן שהיא יושמה היא העמיסה יתר על המידה על המורים כן גרמה לירידה במוטיבציה בקרב התלמידים.
מדיניות החינוך הזו הפכה למדיניות טוטליטרית הנשלטת עי המרכז ואינה מתירה למורה שיקול דעת. מעקרת את מקצועיותו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה